Nieuwe en oude energielabels voor verlichting, wat is de situatie?

Bron: consumentenbond

Voor verlichting (en alle andere huishoudelijke apparaten) is er sinds maart 2021 een nieuw energielabel. Fabrikanten moeten vanaf november beide labels toevoegen aan nieuwe producten. Het nieuwe label zit in de verpakking en winkeliers tonen nog de oude energielabels. En vanaf maart zie je in de winkels ook nieuwe labels. Producten met het oude label mogen dan nog worden uitverkocht.

De nieuwe schaal (A t/m G) is duidelijker en overzichtelijker. De oude labels met plusjes (A+++) verdwijnen. 

Energielabels

Wat is er veranderd op het energielabel?

De schaal verandert

De schaal verandert in ‘A tot G’ omdat de huidige schaal (A+++ tot D) geen goede informatie meer biedt. Veel producten krijgen het label A+++, daarom wordt het energieverbruik opnieuw ingeschaald.

Klasse A blijft ‘leeg’

Om ruimte te reserveren voor nieuwe, zeer zuinige producten, blijft de zuinigste klasse (A) zoveel mogelijk leeg. Producten die een ‘B’ scoren, kunnen dus zuiniger zijn dan een product dat nu label A+++ heeft.

Nieuwe iconen voor prestaties

De nieuwe labels krijgen nieuwe, duidelijke iconen die iets vertellen over de prestaties.

QR-code naar productdatabase

Op de labels staat een QR-code. Vanaf maart 2021 kun je via de code gedetailleerde informatie over het product vinden.

Wat betekent dit voor consumenten?

Duidelijkere energielabels

Met de nieuwe energielabels kun je apparaten beter vergelijken. Ze zijn duidelijker en realistisch.

Vergelijk het oude label niet met het nieuwe

Je hoeft niet te schrikken als het zuinige A+++ product dat je net hebt gekocht op een nieuw label slechts een D krijgt. Toch is het product niet minder energiezuinig. Het is precies hetzelfde, alleen een paar dingen zijn anders:

  • Het energieverbruik wordt strenger beoordeeld en komt in een lagere energieklasse.
  • Soms is de methode om energieverbruik te berekenen aangepast zodat deze beter aansluit op de gebruikssituatie.

Productaanbod verandert

Een nieuw label verandert de markt. Fabrikanten introduceren nieuwe modellen en oude modellen raken uitverkocht. Hoe groter de aanpassing, hoe groter de verandering in de winkels.

Laat een reactie achter